Veelgestelde vragen


Wat wil je weten?

Spring naar Categorie:     Mindfulness     Ontspanning     Praktisch

Categorie: Mindfulness


Bij welke klachten helpt mindfulness?

Mindfulness is bewezen effectief bij chronische- of terugkerende depressie, angstklachten, piekeren, slapeloosheid, chronische pijn, onbeheersbare emoties, stressklachten. Ook als je jezelf beter wilt leren kennen of bewuster in het leven wilt staan is mindfulness een aanrader.


Zijn er ook contra-indicaties?

Ja. Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding of na een overlijden, kun je beter even wachten met de training. Als je last hebt van een ernstige, actieve depressie, is het ook beter om te wachten. Overleg hierover met de trainer.


Wat is de kern van mindfulness?

De kern is het bewust worden van je automatische patronen in denken, voelen en gedrag. Als je weet wat er gaande is, heb je de keuze erin mee te gaan of niet.


Hoe lang duurt de mindfulness training?

De mindfulness training duurt 8 weken. Een sessie in de groep duurt 2-2,5 uur.


Kun je overstappen van groep naar individueel?

Ja. Als je merkt dat het voor jouw proces beter is om de training verder individueel te volgen dan is dat mogelijk. Overleg met de trainer.


Is extra begeleiding mogelijk?

Ja, het is mogelijk om tussen de geplande sessies door met de trainer een afspraak te maken.


Is er een vervolg na de 8 weekse training?

Ja, je kunt deelnemen aan de mindful yoga en aan de mediatatielessen. Daarnaast organiseert De MindfulnessFabriek ook regelmatig oefenbijeenkomsten. Kijk in de agenda voor de data.


Is er verschil tussen mindfulness en meditatie?

Meditatie is een onderdeel van de mindfulness training. Er zijn echter meerdere onderdelen. De oefeningen zijn niet het doel op zich, maar het middel. Het middel om met aandacht in het nu te leven. De training is er dus niet op gericht om een goede meditant te worden, maar om de inzichten van meditatie (en andere oefeningen) in het dagelijks leven te integreren.


Ik heb al ontspanningstechnieken aangeleerd. Wat voegt mindfulness toe?

Ontspanningstechnieken helpen goed, je gebruikt je vermogen om te ontspannen. Maar het is een beetje het blussen van de brand. Met mindfulness pak je het probleem aan bij de wortel. Je wordt je bewust van vroege signalen. En gaat anders om met stressvolle gedachten. Je reageert bewust en niet meer automatisch.


Waar moet ik op letten als ik een mindfulness training kies?

Mindfulness is hot en dat zie je in het aanbod. Bovendien is mindfulness geen beschermde naam en een breed begrip. Onze trainers hebben verschillende (gecertificeerde) opleidingen voor Mindfulness gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. Bovendien zijn zij ervaren trainers en therapeuten. De trainers van De MindfulnessFabriek zijn geregistreerd bij de VMBN.


Is mindfulness zweverig?

Mindfulness roept soms associaties op met goeroes, kruidenthee en lotushouding en krijgt daardoor soms het stempel op van 'zweverig'. Mindfulness training is echter een methode om te leren werken met je aandacht. De (onnodige) franje is achterwege gelaten.


Moet je klachten hebben om de training te willen volgen?

De mindfulness training werd in 1979 door Jon Kabat-Zinn speciaal voor ziekenhuispatiƫnten met chronische pijn ontwikkeld . Al gauw bleken ook deelnemers baat te hebben bij andere gezondheidproblemen.
Opvallend is dat in toenemende mate de deelnemers niet vanwege moeilijkheden of gezondheidsproblemen de mindfulness training volgen. De reden voor hen was puur de wens om in het hier-en-nu te leren leven en zo de kwaliteit van hun leven te verhogen.


Hoe groot is de groep bij de groepstraining

In Groningen minimaal 4 en maximaal 14 deelnemers. In Zaandam minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers. Dit heeft praktisch gezien te maken met de ruimte. Daarnaast vinden we het belangrijk iedereen de juiste aandacht te kunnen geven. Zo krijgt iedereen te kans om mee te doen, zonder verloren te gaan in een groep.


Moet ik ook persoonlijke onderwerpen bespreken in de groep?

Nee, dat mag! We zullen vooral kijken hoe we met onderwerpen omgaan en niet wat het onderwerp is. Iedereen is vrij zich te uiten of om zaken voor zich te houden. Mindfulness is ook een uitnodiging om je grenzen ook hierin te respecteren.


Ik wil eerst kennismaken met een van de trainers. Is dit mogelijk?

Ja, voorafgaande aan de training vindt er een telefonische intake plaats. In dit gesprek kun je aangeven of je behoefte hebt aan een afspraak om kennis te maken met de trainer.

Categorie: Ontspanning

Categorie: Praktisch


Kun je overstappen naar een andere groep?

Ja, indien er voldoende ruimte is.


Kun je een gemiste sessie inhalen?

Ja, dat is mogelijk in overleg met de trainer in dezelfde week op een ander dagdeel.


Kan ik parkeren bij de trainingslocatie?

Er is beperkte parkeerruimte beschikbaar op het binnenterrein bij de trainingslocatie. Overleg hierover met De MindfulnessFabriek.


Kan ik de trainingslocatie huren voor mijn eigen activiteiten?

Ja, dat is mogelijk. Stuur een verzoek via het contactformulier.


Moet ik iets speciaals meenemen voor een training?

Nee, cursusboeken, cd's en alle andere oefenmaterialen of benodigdheden zijn aanwezig.

Loslaten, accepteren en ontspannen zijn vaardigheden die je kunt leren!

inschrijven